جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش مرغ تخمگذار

پرورش مرغ تخمگذار

در پی منبعی برای آموزش پرورش مرغ تخمگذار به صورت جامع و کاربردی هستید؟ این مطلب از سایت طیوران سازه برای شما به نگارش در آمده است. مراحل پرورش مرغ تخمگذار در ایران معمولا به دو روش صورت می‌گیرد. در این مطلب، ابتدا با آموزش پرورش مرغ تخمگذار به این دو روش آشنا خواهید شد، سپس شرایط مورد نیاز را بررسی خواهیم کرد. اگر موافق سپری کردن یک آموزش بی نظیر از جنس تولید محتوای متنی هستید تا انتهای این مطلب با طیوران سازه همراه باشید. مطالعه این مطلب به 5 دقیقه زمان نیاز دارد.

مزایای پرورش مرغ تخمگذار

پرورش مرغ تخم‌گذار مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه دارد. از جمله این مزایا می توان به منبع درآمد بودن، آسانی در مدیریت، پرورش در فضای کم و بسیاری از گزینه های دیگر اشاره کرد. در ادامه مطلب قصد داریم تمامی این موارد را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

منبع درآمد

پرورش مرغ تخم‌گذار می‌تواند یک منبع درآمد پایدار برای پرورش دهندگان و شروع کنندگان این کسب و کار باشد. به طور قطع تولید تخم‌مرغ و فروش آن می‌تواند سودآوری بالایی را به همراه داشته باشد.

نیاز به فضای کم برای پرورش

مرغ‌های تخمگذار به نسبت مرغ های گوشتی نیاز به فضای کمتری برای رشد دارند. این مزیت برای شما شرایطی را فراهم می کند تا شما بتوانید در فضاهای کوچک نیز بتوانید پرورش مرغ تخمگذار را انجام دهید و از این طریق به درآمدزایی برسید.

بازگشت زود سرمایه

در پرورش مرغ تخمگذار کافی است بازه زمانی کوتاهی را صبر کنید تا بازگشت سرمایه اولیه به همراه سوددهی برای شما رخ دهد. با این کار دیگر نگران هزینه های روزانه و درآمد ماهانه نخواهید بود.

پرورش مرغ تخمگذار
پرورش مرغ تخمگذار

منبع پروتئین و ویتامین

تخم‌مرغ یک منبع عالی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. به همین دلیل بسیاری از بدنسازها از تخم مرغ در وعده غذایی خود استفاده می کنند. این محصول در اکثر غذاها و سفره های خانواده های ایرانی دیده می شود و جز اجزای اصلی سبد خانوار به شمار می رود.

مزایای اقتصادی فراوان

با توجه به متقاضیان بسیار زیاد برای تخم مرغ و فراورده های این محصول شما به راحتی می توانید برای کسب درآمد بیشتر آن را به کشورهای اطراف و سایر مناطق دنیا صادر کنید. پرورش مرغ تخمگذار می‌تواند به تعادل تجارت خارجی کشور و درآمد ارزی کمک بسیار زیادی می کند. درآمدهای ارزی در کشور امروزه جز آرزوهای افراد بسیار زیادی است. افراد بسیار زیادی به دنبال کسب و کاری هستند که بتوانند به وسیله آن درآمدهای دلاری، یورویی و غیره داشته باشند.

مدیریت آسان

مرغ‌های تخم‌گذار نسبت به برخی دام‌ها مانند گاو یا گوسفند، به نسبت آسان‌تر نگهداری می شوند. این امر می تواند به پرورش دهنده کمک کند تا انرژی کمتری را صرف پرورش کند. مدیریت آسان و هزینه کم برای پرورش می تواند هر کسی را ترغیب به پرورش مرغ تخمگذار کند!!!

پرورش در نقاط مختلف کشور

پرورش مرغ تخم‌گذار می‌تواند زمینه‌ ای برای اشتغال در مناطق روستایی و عشایری باشد. در بسیاری از روستاها فضاهای آماده غیر قابل استفاده وجود دارد که روستاییان با استفاده از این فضاها و تجهیز آنها می توانند پرورش مرغ تخمگذار را آغاز کنند. با استفاده از این کسب و کار شما می توانید در دور افتاده ترین نقاط کشور نیز به درامدزایی های کلان دست پیدا کنید. کدام شغل را می شناسید که این چنین به شما در هر موقعیت جغرافیایی سود پرداخت کند؟

به نظر شما پرورش این پرنده چه مزایای دیگری می تواند با خود به همراه داشته باشد؟ آیا مزیت هایی که گفته شد را تایید می کنید؟ شما می توانید از طریق قسمت نظرات، نظرهای خود را برای ما در این باره کامنت کنید.

پرورش مرغ تخمگذار

پرورش مرغ تخمگذار را می توانید به دو صورت انجام دهید.

پرورش در بستر

این روش بیشتر در مرغ‌داری‌های معمولی و کوچک کاربرد دارد؛ بدین صورت که کل گله در مرحله رشد تا قبل از آغاز تخم‌گذاری بر روی زمین پرورش داده می‌شوند؛ سپس زمانی که مرحله تخم‌گذاری شروع می‌شود، گله را به قفس منتقل می‌کنند.

پرورش در قفس

این روش بیشتر در مرغ‌داری های صنعتی و بزرگ انجام می‌شود. این روش به این صورت است که گله از روز اول تا روز آخر در قفس نگهداری می‌شود. روش قفس علاوه بر مزایای بیشتری که نسبت به روش اول دارد، از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. از این رو، روش اول به مرور زمان منسوخ شده است.

پرورش مرغ تخمگذار
پرورش مرغ تخمگذار

از چند طریق می توان پرورش مرغ تخمگذار انجام داد؟

شما می توانید به روش های مختلف پرورش مرغ تخمگذار را انجام دهید. از جمله این روشها میتوان به استفاده از تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی،  به کارگیری جوجه های یک یا چند روزه و استفاده از مرغ های بالغ اشاره کرد. هر یک از این روش ها چالش های متفاوتی را برای رسیدن به موفقیت در این زمینه خواهند داشت. شما می توانید با توجه به نوع نیاز به خود یکی از روش های گفته شده را برای پرورش مرغ تخمگذار انتخاب کنید. در ادامه مطلب هر یک از موارد گفته شده را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

استفاده از تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی

یکی از متداول ترین روش ها برای این که بتوانید پرورش مرغ به خصوص تخمگذار را با هزینه های بسیار کم آغاز کنید، استفاده از تخم مرغ در دستگاه جوجه کشی است. در این روش شما باید تخم نطفه دار از بازار تهیه کرده و با استفاده از دستگاه جوجه کشی آنها را به جوجه های یکروزه تبدیل نمایید. در این مرحله می توانید با فروش جوجه های یک روزه به درآمدزایی دست پیدا کنید. و برخی از مواقع نیز می توانید به جای فروش جوجه ها آنها را به مرغ بالغ تبدیل کرده و با ارائه محصولات سودآوری چندین برابری را تجربه نمایید.

جوجه های یک یا چند روزه

برای استفاده از جوجه های یک یا چند روزه دیگر نیازی ندارد که دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار را تهیه کنید. در این روش ریسک کمتری نسبت به تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی دارد شما می توانید جوجه های یکروزه سالم را از تولید کنندگان آن خریداری کنید و سپس با نگهداری آن، محصولاتی چون تخم مرغ را به بازار ارزش کنید. در این مواقع نیز می توانید به جای فروش تخم مرغ مرغ های بالغ را به متقاضیان این زمینه بفروشید و از این طریق به درآمد زایی برسید.

استفاده از مرغ بالغ

نزدیک ترین روش برای رسیدن به سود در پرورش مرغ تخمگذار استفاده از مرغ بالغ است. با استفاده از مرغ بالغ بازه زمانی کمتری را نسبت به دو روش گفته شده نیاز دارید تا در پرورش مرغ تخمگذار به درآمدزایی برسید. می توانید با استفاده از مرغ بالغ علاوه بر تخم مرغ دست تولید تخم مرغ نطفه دار نیز بزنید. فروش تخم نطفه دار نیز می تواند یکی از روشهای باشد که شما می توانید با استفاده از آن به درآمدزایی مورد نظر خود برسید.

پرورش مرغ تخمگذار در قفس |آموزش پرورش مرغ تخمگذار

امروزه در تمام کشورهای پیشرفته در سراسر دنیا برای نگهداری مرغ‌های تخم‌گذار و پرورش آن‌ها از روش قفس استفاده می‌شود. روش قفس مزایای اقتصادی و بهداشتی زیادی دارد و  علاوه بر مرغ‌های تخم‌گذار، برای پرورش جوجه‌های گوشتی نیز کاربرد دارد.

به طور کلی، روش قفس در تمام زمینه‌های تولید طیور، جانشین روش بستر شده است. در کشور ما نیز این روش مورد استقبال تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که بیش از ۹۰% از مرغ‌های تخم‌گذار با این روش نگهداری شده و پرورش می‌یابند.

آموزش پرورش مرغ تخمگذار
آموزش پرورش مرغ تخمگذار

حتما بخوانید: راهکارهای افزایش راندمان تخمگذاری مرغ

اصول قفس‌های پرورش مرغ تخمگذار | آموزش پرورش مرغ تخمگذار

یکی از مهم‌ترین موارد در آموزش پرورش مرغ تخمگذار، نوع و شکل درست قفس مرغ است. قفس مرغ‌های تخم‌گذار باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  1. قفس باید از مصالحی محکم و در عین حال سبک و قابل ضدعفونی ساخته شده باشد.
  2. اندازه قفس‌های انفرادی باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر راحتی مرغ‌ها، از نظر جا نیز صرفه داشته باشد.
  3. ارتفاع قفس باید به اندازه‌ای باشد که مرغ بتواند به راحتی در آن بایستد. همچنین لازم است عرض و طول قفس هم به اندازه‌ای باشد که مرغ قادر به چرخیدن به دور خود باشد.
  4. باید کف تمام قفس‌ها از میله‌های مشبک ساخته شود. این میله‌ها باید به گونه‌ای تعبیه شوند که اندازه چشم بین آن‌ها، برای حرکت مرغ و رد شدن مدفوع مشکلی ایجاد نکند.
  5. کف قفس باید بسیار محکم باشد تا بتواند وزن مرغ‌ها را تحمل کند. سطح زیرین نیز نباید زبر و خشن باشد؛ زیرا ممکن است باعث شکسته شدن تخم مرغ‌ها شود.
  6. شیب کف از نکات مهم حین ساخت قفس به شمار می‌رود. زیرا شیب زیاد باعث سرعت زیاد تخم مرغ‌ها حین غلطیدن و ترک‌دار شدن آن‌ها خواهد شد. از طرفی، شیب کم نیز باعث کثیف شدن و شکستن تخم مرغ در زیر پای مرغ‌ها می‌شود.
  7. در قفس‌ها، باید به گونه‌ای تعبیه شوند که از فرار مرغ ها جلوگیری کرده و علاوه بر باز و بسته کردن آسان، از پهنای مناسبی نیز برخوردار باشد. دلیل این امر این است واکسیناسیون یا گرفتن مرغ‌ها وقت‌گیر نباشد.
  8. ظرف‌های آب و غذای مر‌غ‌ها باید به گونه‌ای طراحی شده باشند که علاوه بر استفاده آسان، محیط را آلوده و کثیف نکنند.

افزایش راندمان تولید | آموزش پرورش مرغ تخمگذار

در آموزش پرورش مرغ تخمگذار، شرایط محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین جهت، مرغ‌ها باید در سالن‌های خشک، تمیز و ضدعفونی شده همراه با تهویه مناسب و نور کافی نگهداری شوند. لازم است این سالن‌ها علاوه بر نداشتن تغییرات دمایی، از کوران هوا نیز در امان باشند. وقتی سالن‌ها سرد و مرطوب هستند مرغ‌ها کمتر غذا می‌خورند و به همین جهت، راندمان تولید کاهش می‌یابد.

از دیگر نکات مهم در آموزش پرورش مرغ تخمگذار، نسبت خروس به مرغ است. در پرورش مرغ مادر، باید نسبت خروس به مرغ حداقل ۱ به ۱۰ باشد. با وجود این که تعداد خروس‌ها ۱۰ درصد تعداد کل است؛ اما جوجه‌ها به احتمال ۵۰ درصد مرغ و ۵۰ درصد خروس متولد خواهند شد. تعداد جوجه‌هایی که متولد می‌شوند همواره از تعداد تخم مرغ‌هایی که در دستگاه جوجه‌کشی قرار می‌گیرند کمتر است. این مورد به باروری تخم مرغ‌ها و سالم بودن آن‌ها بستگی دارد.

پرورش مرغ تخمگذار
پرورش مرغ تخمگذار

دلایل عدم باروری تخم مرغ:

در پرورش مرغ تخمگذار، بسیار پیش می‌آید که تخم مرغ‌های ما بارور نباشند. در آموزش پرورش مرغ تخمگذار دلایل عدم باروری به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

1- کم یا زیاد بودن تعداد خروس‌ها در گله‌

2- شرایط نامطلوب خروس‌ها شامل مشکلات سلامتی جسمانی، نابالغ بودن، سن بالا یا تولک بودن.

3- از جمله بیماری‌های خروس‌ها می‌توان به تاج و ریش سیاه (اصطلاحاً یخ زده) اشاره کرد. این بیماری درمان ندارد و خروس را نابارور می‌کند. لذا بهتر است تاج خروس‌ها بعد از تولد قطع شود.

4- ممکن است تخم مرغ‌های زخمی شده نابارور باشد. به همین دلیل برای جلوگیری از این معضل، باید ناخن پشتی و ناخن وسط جوجه خروس‌ها در ۱۰ روز اول بعد از تولد قطع شود.

5- ورود خروس جدید به گله در دوران تخم‌گذاری باعث جنگ بین خروس‌ها می‌شود و باروری تخم‌ها را کاهش می‌دهد.

انواع سالن‌های پرورش مرغ تخمگذار در ایران | آموزش پرورش مرغ تخمگذار

در ایران سالن‌های مخصوص نگهداری نیمچه و مرغ‌های تخمگذار، به دو دسته معمولی (باز) و ویندولس (بسته) تقسیم می‌شوند. این سالن‌ها با توجه به موقعیت محل، سلیقه و مدیریت به ابعاد و اشکال مختلف ساخته می‌شوند. اما امروزه در مرغ‌داری‌های ایران، بیشتر از سوله جهت نگهداری مرغ‌ها استفاده می‌شود. این سوله‌ها اغلب دارای ابعاد استاندارد با عرض 12 – 14 متر و طول 100 تا 120 متر هستند.

این سالن‌ها از ظرفیت خاصی برخوردار هستند. به همین جهت بر اساس ظرفیت آن‌ها می‌توان وسایل موردنیاز را تهیه و نصب کرد. این سالن‌ها علاوه بر مناسب بودن برای پرورش مرغ‌های تخم‌گذار، برای پرورش جوجه‌ها و نیمچه‌ها قبل از تخم‌گذاری نیز کاربری دارند.

آموزش پرورش مرغ تخمگذار
آموزش پرورش مرغ تخمگذار

حتما بخوانید: درباره تغذیه مرغ تخمگذار بیشتر بدانیم

مهمترین نکات در پرورش مرغ تخمگذار

برای اینکه بتوانید در پرورش مرغ تخمگذار به سوددهی مناسبی دست پیدا کنید ابتدا باید بتوانید موضوعات مهم این کسب و کار را بشناسید و سپس آنها را لویت بندی کنید. در ادامه این مطلب از سایت طیوران سازه قصد داریم به 5 نکته مهم در پرورش مرغ تخمگذار بپردازیم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم. برای اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

نژاد مناسب را انتخاب کنید

اولین قدم و نکته مهم که در پرورش مرغ تخمگذار بایستی رعایت کنید، انتخاب نژادی است که بیشترین بازدهی تخم گذاری را داشته باشد. نژادهای لگهورن، لوهمن، رود آیلند و ساسکس از محبوب‌ترین گزینه‌ها هستند. شما می توانید در کنار این موارد نژادهایی چون مرغ مرندی را نیز انتخاب کنید که با آب و هوای کشور ما نیز سازگارتر هستند

هر نژاد، ویژگی‌های خاص خود را دارد به طور مثلاً لگهورن روزانه یک تخم می‌گذارد، اما مقاومتی کمتری نسبت به بیماری‌ها دارد. از طرف دیگر، لوهمن تخم‌های درشت‌تری تولید می کند ولی تعداد تخم‌گذاری آن کمتر است. پس با توجه به شرایط و اولویت‌های خود، بهترین نژاد را انتخاب کنید. برای انتخاب نژاد مناسب می توانید از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

داشتن فضای مناسب برای پرورش

سالن مرغداری شما باید نورگیر، تهویه مناسب و دمای ایده‌آل (بین 18 تا 22 درجه سانتی‌گراد) را داشته باشد. هر چقدر سالن مرغداری به استانداردهای روز دنیا نزدیک تر باشد، کسب و کار با راندمان کاری بالاتری همراه خواهد بود.

کف ‌پوش سالن مرغداری را از جنس مناسب انتخاب کنید تا بتوانید رطوبت فضای پرورش مرغ را به حداقل ترین میزان ممکن برسانید. این کار از بیماری نیز جلوگیری می کند. آبخوری و دانخوری استاندارد هم فراموش نشود! به یاد داشته باشید هر چقدر فضای مورد نظر به استانداردهای روز دنیا نزدیک تر باشد مرغ های تخمگذار تخم‌ های بیشتری خواهند گذاشت.

تغذیه مناسب و استاندارد

تغذیه مناسب و استاندارد نقش کلیدی در سلامت و تخم‌گذاری مرغ های تخمگذار دارد. توصیه می کنیم از دان مرغ مخصوص تخمگذار استفاده کنید که حاوی مقادیر کافی پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ ها و مواد معدنی باشد. به تغذیه‌ی مکمل و سبزیجات تازه هم اهمیت بدهید تا مرغ ‌ها سالم و شاداب بمانند. تغذیه مناسب و استاندارد را جدی بگیرید و سعی کنید بهترین گزینه ها را برای تغذیه مرغ تخمگذار انتخاب نمایید.

بهداشت

با رعایت بهداشت محیط از شیوع بیماری‌ها جلوگیری خواهد شد. توصیه می کنیم سالن مرغداری را به‌ طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید. آبخوری و دانخوری ‌ها را همیشه پاکیزه نگه دارید و حتی الامکان آنها را نیز به صورت منظم ضدعفونی نمایید. واکسیناسیون به موقع را هم جدی بگیرید تا خیال خودتان را از سلامت مرغ های تخمگذار راحت کنید.

جمع‌آوری تخم مرغ ها

تمام سعی خود را به کار بگیرید تا تخم‌ ها را چند بار در روز جمع‌آوری کنید تا در معرض آلودگی و شکستگی توسط مرغ ها قرار نگیرند. سعی کنید تخم مرغ ها را با احتیاط جمع آوری نمایید و آنها در جای خنک و مناسب نگهداری کنید. هر چقدر بهتر مراقبت ها را انجام دهید محصولات باکیفیت تری خواهید داشت.

حرف آخر آموزش پرورش مرغ تخمگذار

در مطلب فوق با آموزش پرورش مرغ تخمگذار آشنا شدیم و دلایل بالا رفتن راندمان تولید و نابارور بودن تخم مرغ‌ها را توضیح دادیم. در ادامه، به ویژگی‌های قفس پرداخته و نکات مهم را عنوان کردیم. امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد. هر سوالی در این باره داشتید می توانید از طریق قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید. همچنین از طریق قسمت نظرات می توانید تجربیات خود در این باره را با به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

پرورش مرغ تخمگذار به چند روش انجام می شود؟

دو روش. پرورش در بستر و قفس

پرورش مرغ تخمگذار در قفس چه ویژگی هایی دارد؟

امروزه در تمام کشورهای پیشرفته در سراسر دنیا برای نگهداری مرغ‌های تخم‌گذار و پرورش آن‌ها از روش قفس استفاده می‌شود. روش قفس مزایای اقتصادی و بهداشتی زیادی دارد و علاوه بر مرغ‌های تخم‌گذار، برای پرورش جوجه‌های گوشتی نیز کاربرد دارد. به طور کلی، روش قفس در تمام زمینه‌های تولید طیور، جانشین روش بستر شده است. در کشور ما نیز این روش مورد استقبال تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که بیش از ۹۰% از مرغ‌های تخم‌گذار با این روش نگهداری شده و پرورش می‌یابند.

دلایل عدم باروری تخم مرغ چیست؟

1- کم یا زیاد بودن تعداد خروس‌ها در گله‌ 2- شرایط نامطلوب خروس‌ها شامل مشکلات سلامتی جسمانی، نابالغ بودن، سن بالا یا تولک بودن. 3- از جمله بیماری‌های خروس‌ها می‌توان به تاج و ریش سیاه (اصطلاحاً یخ زده) اشاره کرد. این بیماری درمان ندارد و خروس را نابارور می‌کند. لذا بهتر است تاج خروس‌ها بعد از تولد قطع شود. 4- ممکن است تخم مرغ‌های زخمی شده نابارور باشد. به همین دلیل برای جلوگیری از این معضل، باید ناخن پشتی و ناخن وسط جوجه خروس‌ها در ۱۰ روز اول بعد از تولد قطع شود. 5- ورود خروس جدید به گله در دوران تخم‌گذاری باعث جنگ بین خروس‌ها می‌شود و باروری تخم‌ها را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *